blog.vyoralek.cz

GeForce Now – hraní na vzdáleném hardware

Doslova před pár dny (4. února 2020) spustila nVidia pro veřejnost službu pro hraní na vzdáleném hardware nebo v cloudu pod GeForce Now.

Jelikož můžeme tento cloudový trend vidět v poslední době doslova na každém kroku rozhodl jsem se kouknout jestli je tento přístup už nyní použitelný i pro hry.

Proč vůbec o podobné službě uvažovat?

Důvod je velice podobný jako v případě služeb Spotify nebo NetFlix – je to pohodlnější. Nemusíte se starat o upgrade vašeho Hardware či operačního systému a nebudete mít problém s nedostatkem volného místa na disku.

Jistě se najde i spousta lidí, kterým tento způsob nevyhovuje – stále ještě raději věci vlastní – ale myslím si, že do budoucna se tomuto trendu nevyhneme. Je to také značně o sdílení zdrojů, které mohou být do budoucna i přínosem.

Instalace a registrace

Nejprve bude potřeba si stáhnout ze stránek nVidia aplikaci GeForce Now, která je dostupná pro Windows, macOS, nVidia Shield a Android. Aplikace to není nějak velká – v případě macOS cca 120MB.

Dalším krokem je registrace, tedy vytvoření uživatelského účtu u nVidie a nebo můžete použít také přihlášení pomocí Facebook či Google účtu.

Přihlášení a test sítě

Pokud máte anglické prostředí operačního systému uvidíte při přihlašování možnost změnu jazyka, kde je i čeština. Nicméně tato volba je později ignorována a jazyk je striktně přebírán z operačního systému – nenašel jsem volbu kde ho později změnit.

V menu nastavení pak nalezneme možnost Spustit test sítě, který nám napoví, zda je naše připojení dostatečné pro hraní na vzdálených serverech.

Model vlastnění her

Zajímavý a aktuálně jedinečný je obchodní model, který si nVidia vybrala. Podařilo se ji domluvit spolupráci s hlavním herními obchodem Steam, ale nechybí možnost hraní her také z platformy uPlay (Ubisoft) či Origin (Electonic Arts).

Od nVidie tak dostáváte hardware s operačním systémem (zřejmě) Windows někde v pozadí a jedno rozhraní, které všechny tyto platformy spojuje – jednotlivé hry si tak stále kupujete na původních obchodech a zároveň je máte k dispozici i pro GeForce Now.

Obrovským plusem je i fakt, že zároveň máte přístup i ke všem uloženým postupům ve hře v cloudu Steam, uPlaye či Originu, takže můžete jednoduše pokračovat tam, kde jste při hraní z běžného počítače skončili – samozřejmě jen pokud hra ukládání na cloud podporuje.

Verze zdarma vs. placená

GeForce Now zkouší model podobný Spotify, tj. máte k dispozici verzi zdarma s určitými omezeními a nebo si zaplatíte měsíční poplatek s rozšířenými parametry.

V detailu má verze zdarma tyto tři omezení:

  1. maximální rozlišení pro hry je 1920×1080 (Full HD)
  2. maximálně doba hraní je 1 hodina (max. 6 hodin u placené verze) – po uplynutí této doby můžete v hraní pokračovat znovuspuštěním hry
  3. nižší priorita ve frontě oproti placenému tarifu – můžete tak ve špičce čekat opravdu dlouho

Knihovna her a přidání první hry Cities Skylines

Díky zmíněnému propojení se Steamem, uPlay a Originem je nabídka her opravdu obsáhlá. Je pravda, že nemáte automaticky přístup úplně ke všem hrám zakoupeným na těchto platformách, ale v mém případě jsem schopen najít alespoň 70%, což není vůbec málo a co víc hlavní tituly jsem našel všechny.

Trochu mě mrzí například absence české hry Mashinky, která ale není jistě hlavním titulem a je stále v módu předčasného přístupu.

První hru kterou jsem se rozhodl vyzkoušet je hra Cities Skylines v které jsem strávil asi nejvíce času a která už bohužel není dostupná na posledním macOS Catalina.

Ve vyhledávacím políčku jsem proto zadal citi a hra se objevila v nabídce – původně v je v menu namísto Hrát tlačítko +Knihovna pro přidání.

Následně budete dotázáni zda již vlastníte tuto hru – hru je potřeba zakoupit před spuštěním na patřičné platformě, což by bylo fajn, kdyby šlo do budoucna i přímo z GeForce Now.

Jakmile máme hru v knihovně můžeme si ji spustit – tlačítko Hrát nebo přidat rovnou zástupce na plochu či hru naopak z knihovny odebrat.

Cities Skylines je hra dostupná na platformě Steam a po spuštění budeme proto dotázání na přihlašovací údaje. Zde jsem narazil na drobný problém v případě, že používáte dlouhá generovaná hesla, jelikož mezi operačním systémem a virtuálním prostředím GeForce Now nefunguje schránka a tak musíte heslo napsat ručně.

Bohužel podobně jako jsme mohli kdysi vidět například na Youtube je streamování hry velmi často sníženo na menší rozlišení, než které je zřejmě reálně generováno na serveru. Podle všeho to vypadá, že zájem o službu je opravdu velký a nVidia nepodcenila přípravu HW pro servery, ale nemá dostatečnou kapacitu linek internetu.

Nicméně hra běží a zejména pro budovatelskou strategii drobné snížení rozlišení není až takový problém.

Test druhý – akční hra Tom Clancy’s The Division 2

Testovat rychlost odezvy na strategii asi není nejlepší nápad a tam jsem si jako druhou hru k testu vybral Tom Clancy’s The Division 2.

Hru mám zakoupenou – resp. obdrženou s koupi grafické karty od AMD – na platformě uPlay a tak bylo se potřeba přihlásit tentokráte do tohoto druhého obchodu.

Hra se však bez problémů opět našla a stejně jako na platformě Steam nebyl problém s použitím uloženého postupu z uPlay na GeForce Now – což je skvělé.

Po spuštění hry mě bohužel čekalo zklamání. Hra je sice velmi hezká – i když ve verzi Free je rozlišení opravdu malé – ale poměrně často se objevovaly výpadky v překreslení, což je zrovna u střílečky poměrně zásadní věc.

Věřím, že je to z velké části zapříčiněno tím, že služba byla spuštěna teprve nedávno a dělám navíc tento test během víkendu, ale je to aktuálně poměrně zásadní vada na kráse. Věřím ale, že se nVidia pokusí tyto „porodní“ bolesti brzy vyřešit a do budoucna může mít GeForce Now opravdu úspěch.

Přidat komentář

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..